NACHRICHTEN PUBLIKATIONEN RESSOURCEN INSTITUTIONEN ETUM-EJOURNAL NEWSLETTER-ARCHIV

PUBLIKATIONEN
Rezensionen

Neuerscheinungen

Facebook
Find us on Facebook
Suche


Suche in:

Newsletter
Email-Adresse:


 
Linktipps
Wirtschaftspsychologie

Mitteilen / Ankündigen
Veröffentlichen Sie hier Ihre eigenen Mitteilungen und Termine.
Mitarbeiten
Sie möchten in der Redaktion von Theaterforschung mitarbeiten?
Die Internetpräsenz zu Premieren
Login
Username:

Passwort:


Neuerscheinungen

Mind the Map - History is not given: A Critical Anthology based on the Symposium - Das Buch zum Symposium


Ort: Frankfurt am Main
Verlag: REVOLVER
Jahr: 2006
Autor(en): Marina Gržinić (Hg)
Herausgeber: Günther Heeg, Marina Gržinić, Veronika Darian
ISBN: 3-86588-165-3
Umfang / Preis: 301 Seiten / EUR 30,00




"Mind the Map! - History Is Not Given" möchte eine Diskussionsplattform zu Kunst- und Kulturproduktionen schaffen, die an den Schnittstellen östlicher und westlicher Kunstrealitäten in Europa angesiedelt ist. Unser Ausgangspunkt ist das "East Art Map" Projekt des slowenischen Künstlerkollektivs IRWIN. Es spürt der Geschichte der Kunstwerke und -prozesse im Territorium des östlichen Europa von den 1920ern bis heute nach. Das Ergebnis ist eine Karte mit Hunderten von Kunstwerken und künstlerischen Beziehungen in Zeit und Raum. IRWINS Impuls wiederum wurde von relations, einem Initiativprojekt der Kulturstiftung des Bundes, aufgegriffen: In einer zweiten Phase wurden acht Universitätspartner aus mehreren europäischen Städten zur Zusammenarbeit eingeladen. Sie nähern sich dem Projekt aus drei verschiedenen Perspektiven: der kunsthistorischen Perspektive, der Perspektive der Kultur-- und Sozialwissenschaften, die den Diskurs um einen allgemeineren kulturellen, politischen, sozialen und medialen Hintergrund erweitert und einer performativen Perspektive, die Dramaturgie, Performance und kulturelle Interventionen umfasst.

(Verlagsangabe)


Table of Contents

INTRODUCTION

    10/12   Irwin: Mind the Map! – History Is Not Given
    14/16   Katrin Klingan: Movements across Unknown Territory / Bewegungen auf unbekanntem Gebiet
    18/20   Marina Gržinić: Mind the Gap! A conceptual and Political Map! / Mind the Gap! Eine konzeptuelle und politische Landkarte!
    23/25   Veronika Darian and Günther Heeg: Crossing the Maps

PART I

  Young Scholars’ Texts Presented at the Symposium

      30   Ewa Wójtowicz: Approaching the Project: From Conceptual Art to Net Art
      38   Marko Stamenković: Curatorial Cross-Border Politics from (the East of) Europe: Global Communicative Actions, Digital Interventions, and a Distributive Network of Powers

        Panel no. 1 – edited discussion

      49   Roman Grabner: Vadim Zakharov: Between Preserving and Disappearing and Disappearing in the Preserved

        Panel no. 2 – edited discussion

      56   Šefik Šeki Tatlić: Inclusion as a Paradigm of the Apolitical within the Capital Machine
      64   Antje Dietze: Enter the Ghost, Exit the Ghost, Re-enter the Ghost: A Performance of Potential (Mis)Readings of a Neo Rauch Painting

        Panel no. 3 – edited discussion

      74   Michael Wehren: Who Can Narrate Without Translating?
      79   Mirjana Peitler: The Concept of Time and Space in the Art Practice of Collective Actions

        Panel no. 4 – edited discussion

      85   Bojana Cvejić: The Alliance Is Over! “Conceptual Dance” and “Performative Theory” – East and West
      91   Ralo Mayer and Philipp Haupt: Mapping Struggles and the Struggle for Maps

        Panel no. 5 – edited discussion

    104   Veronika Darian: PCs (read: “Pieces”) of Evidence: Who Speaks? Whodunit? And Who Am I?

        Panel no. 6 – edited discussion

    112   Jacek Zydorowicz: Art as a Virus: Polish Critical Art since 1989
    118   Alexander Koch: Kunst Verlassen #5: Why Would You Give Up Art in Postwar Eastern Europe (and How Would We Know)? – Adding New Blind Spots to the East Art Map

        Panel no. 7 – edited discussion

    124   Karoline Kaluza: Continuities and Discontinuities in the History of a Museum: The International Collection of Modern Art and the Neoplastic Room in the Muzeum Sztuki in Łódz´

        Hagen Panel – edited discussion

  ILLUSTRATIONS
    129   Visual references to Ewa Wójtowicz’s text
    131   Visual references to Roman Grabner’s text
    134   Visual references to Antje Dietze’s text
    135   Visual references to Michael Wehren’s text
    136   Visual references to Veronika Darian’s text
    139   Visual references to Jacek Zydorowicz’s text
    142   Irwin: East Art Map

  Professors’ Statements
    146   Beatrice von Bismarck
    147   Ekaterina Degot
    147   Grzegorz Dziamski
    151   Werner Fenz
    153   Marina Gržinić
    154   Günther Heeg and Veronika Darian
    156   Miško Šuvaković
    159   Rhetorics & Rituals by Sylvia Doebelt in collaboration with Emanuel Mathias and Sebastian Pütz

PART II
  Texts by Invited Contributors

    170   Marina Vishmidt
    172   Aleš Bunta: The Annihilation of Nothing?
    180   Raimi Gbadamosi: Welcome to the Hood: The Hood as Symbolic Code of Difference
    185   Frassanito Network: A Europe of Migration
    189   Etcétera: Social Battles and Art Activism

    196   Nataša Govedić: The Theatricalization of Mercy (or Mercilessness), or, How Come We Still End Up Being Buried Alive?
    202   Ana Vujanović: Blasted Narratives: Belgrade Theater in the 1990s and early 2000s
    208   Anna Rogozin´ska: The Art Market: The Young Artists’ Perspective
    214   Oleg Kireev: Luminous Future: Some Objections to “Totalitarian Studies” from a Post-Soviet Citizen
    218   Keti Chukrov: Between Politics and Artifacts
    224   Kirsten Forkert: Can Post-Studio Art School Function as a Place of Resistance in an Immaterial Economy?
    229   Matteo Pasquinelli: An Assault on Neurospace (Misguided Directions for)
    236   Beate Zurwehme: Social and Media Construct of Gender and Différence within Nature and Space
    242   Diane Amiel: An Æesthetic Approach to Political Representation in the Electronic Arts of the Balkan States between 1995 and 2001
    250   University Network Presentations
    253   Biographies of the Symposium Participants and Invited Contributors
    258   Scenario by Manuel Reinartz

PART III

    268   Program of the Symposium in Leipzig (October, 13–16, 2005)
    272   Statements of Artists and Groups Involved in the Symposium
    275   Statements of Institutions Involved in the Symposium
    277   Biographies of Participants Involved in the Art and Design Events at the Symposium

  ARTWORKS AND EVENTS (VISUAL DOCUMENTATION)

    279   Florian Rossmanith
    282   Anne Schumann and Rebecca Wilton
    286   Konstantinos – Antonios Goutos
    288   Clemens von Wedemeyer
    289   Marc Tobias Winterhagen
    290   Frankfurter Küche (Kattrin Deufert and Thomas Plischke), Mila Ivanova, Willy Prager, Maya Stefanova and Greta Gancheva




Spam melden

Typ: Anthologie
Sprache: Deutsch, Englisch
Epochale Zuordnung: 20. / 21. Jahrhundert


Diese Nachricht wurde redaktionell betreut von Jo Jonas.
URL zur Zitation: http://www.theaterforschung.de/annotation.php4?ID=528
Copyright by www.theaterforschung.de
Erstellt am: 28.09.2006